Terveydenhuollon varmennekortti - Rekisteröintipiste


 

Rekisteröinti ja varmennekortin tilaus/uusiminen


Terveydenhuollon ammattikortti mahdollistaa ammattihenkilön tunnistautumisen sähköiseen potilas- tai apteekkitietojärjestelmään, jotta hän voi kirjata arkistoon lähteviä potilastietoja tai laatia/toimittaa sähköisiä lääkemääräyksiä, mikäli hänellä on siihen oikeudet. Henkilöstökortilla kirjautuvat ne terveydenhuollossa toimivat työntekijät, jotka eivät ole Valviran rekisterissä, mutta käsittelevät sähköisessä muodossa olevia potilastietoja.

Varmenteiden voimassaoloaika on viisi (5) vuotta ja se näkyy kortissa. Vuonna 2011 myönnettyjen varmennekorttien voimassaoloaika päättyy tänä vuonna. Varmenteen uusiminen tulee käynnistää viimeistään kaksi (2) kuukautta ennen varmenteen viimeistä voimassaolopäivää.
 

Ammattikorttien tilauksen/uusimisen voit tehdä missä tahansa rekisteröintipisteessä käymällä henkilökohtaisesti rekisteröintipisteessä.

VRK kehittää ammattilaisten rekisteröintiprosessia vuoden 2016 aikana julkaisemalla web-portaalin. Tästä informoidaan myöhemmin, kun palvelu on käytössä.
 

Organisaatiokohtainen henkilöstökorttihakemus voidaan Lapin keskussairaalan rekisteröintipisteessä tehdä vain Lapin sairaanhoitopiirissä työskenteleville. Työnantajasi voi tehdä sopimuksen VRK:n kanssa ja valtuuttaa rekisteröintipisteen toimimaan rekisteröijänä myös organisaatiokorttiensa osalta.

Rekisteröitymään tullessasi:

  • Varaa aika rekisteröintiä varten ajanvarauskalenterista
  • Ota henkilöllisyyden toteamiseksi mukaan jokin seuraavista asiakirjoista
    - ajokortti (myönnetty 1.10.1990 jälkeen)
    - henkilökortti (myönnetty 1.2.1999 jälkeen) tai
    - passi


Mikäli haluat kuvallisen varmennekortin, huomio tarkasti kuvasta annetut ohjeet.  Kuvatiedoston koko tulee olla välillä 172*210–309*378 pikseliä, leveys/korkeus = 0.817, tulostustarkkuus 300 dpi, koko 5–200 kb, tiedoston pääte .JPG tai .TIFF. Kuva toimitetaan rekisteröintipisteeseen sähköisesti esim. sähköpostin liitteenä tai tikulla ja mielummin etukäteen.

Varakortti

Varakortti on tilapäiskäyttöön tarkoitettu korttiratkaisu. Tällaisia tilanteita syntyy esimerkiksi, kun tilattu varmennekortti ei ole vielä saapunut, kortti on jäänyt kotiin, hävinnyt tai vioittunut.

Tilapäisvarmenteet ladataan rekisteröintipisteessä, jonne ne tulee myös palauttaa. Varakortin hakijan tulee tunnistautua kuten varsinaista varmennekorttiakin haettaessa.