Mobiilipalvelu Noona osaksi potilaan syövän hoitoa

Julkaistu 31.10.2017 klo 11.10

 

Noonaan kirjautuminen kännykässä


Lapin keskussairaalan syöpätautien poliklinikalla otetaan käyttöön potilaiden syöpähoidon avuksi ja yhteydenpitoon Noona-mobiilipalvelu.  Poliklinikka lähettää potilailleen kirjeen, jossa kerrotaan palvelun käytöstä. Kutsun Noonan käyttäjäksi saa noin 800 potilasta. Noonan käyttäminen on potilaille vapaaehtoista.

Mikä on Noona?

Noona on mobiilipalvelu, jonka avulla potilas osallistuu aktiivisesti hoitoonsa raportoimalla hoidon aikaisia haittoja ja oireita syöpätautien poliklinikan hoitajille.  Tätä varten potilaalla tulisi olla  sähköpostiosoite ja matkapuhelinnumero, joihin palvelua koskeva tunnus lähetään. Noonaa voi käyttää tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella.

Noonassa potilas voi itse seurata omaa vointiansa, merkitä tiedot päiväkirjaan ja kysyä hoitotiimiltä hoitoon liittyvistä asioista tai oireista.

Noonan avulla hoitotiimillä on ajantasainen käsitys potilaan voinnista ja mahdollisuus hoitaa oireita heti kun ne ilmenevät. Potilaalle voidaan lähettää hoito-ohjeita, mikä vähentää käyntejä klinikalle.

Noonan esittelyä

Kattava ja ajantasainen tieto potilaan voinnista

Noona-mobiilipalvelua on aluksi kokeiltu keskussairaalan keuhkosairauksien yksikössä ja naistentautien poliklinikalla.  Molemmista yksiköistä kerrotaan, että kokemukset ovat olleet myönteisiä, vaikka aluksi potilaissa ilmeni pientä arkuutta mobiilipalvelua kohtaan. Hoitajat ovat ottaneet palvelun hyvin vastaan, sillä sen avulla he ovat tietoisempia hoidossa olevien potilaiden tilasta, kun seuranta on aktiivista.  Kokeiluvaiheessa Noonan aktiivisia potilaskäyttäjiä on ollut yksiköissä yhteensä parisen kymmentä.

Syöpätautien poliklinikalla uskotaan, että Noonan käyttöönottaminen edistää monellakin tavalla potilaan hoitoa ja sen sujuvuutta. Maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan potilaiden elämänlaatu ja turvallisuuden tunne on kohentunut aktiivisen hoidon, seurannan ja yhteydenpidon ansiosta.

Hoitajille Noona antaa mahdollisuuden suunnitella ajankäyttöä työpäivän aikana paremmin ja sen odotetaan myös vähentävän päivittäisten puhelujen määrää poliklinikalle.  Näin poliklinikalla voidaan keskittyä  hoidoissa paikalla oleviin potilaisiin keskeytyksettä.  Noonan kautta tulevat yhteydenotot tarkistetaan ja hoidetaan syöpätautien poliklinikalla kaksi kertaa päivässä, aamu- ja iltapäivisin  ja vastaukset potilas saa Noonan kautta 1-2 arkipäivän kuluessa.  Noona ei ole tarkoitettu päivystysasioiden hoitoon.

Noona-mobiilipalvelu on tällä hetkellä käytössä seitsemässä suomalaisessa sairaalassa: neljässä yliopistollisessa sairaalassa ja kolmessa keskussairaalassa. Noona on ollut käytössä vuoden ajan esimerkiksi Tampereen yliopistollisessa sairaalassa, jossa noin 1200 syöpähoitoa saavaa potilasta käyttää Noonaa.
 

Lisätietoja

Mika Heikkilä
Suunnitelija   
Kehittämisyksikkö
LSHP   
p. 040 358 1762
Arja Lahdenperä-Jokela  
Osastonhoitaja  
Syöpätautien poliklinikka   
Lapin keskussairaala  
p. 016 328 6117
Hanna Määttä
Sairaanhoitaja
Syöpätautien poliklinikka
Lapin keskussairaala  
p. 016 328 7807